Při vedení lidí je důležité zvolit správnou metodu. Jednou z těch moderních a pro řízení lidí či organizací doporučovaných je KOUČINK. A právě tato metoda je ideální pro takovou práci, jakou je práce s dětmi a mládeží. Navíc se týká i dospělých, kteří s mládeží pracují nebo chtějí pracovat.
Otázka 1.
Jak se v tomto projektu chceme k dětem chovat?
- Chceme je řídit nebo vést?
Odpověď - vést - nedirigovat, ale přitahovat je
- Ctějí být děti řízeny nebo vedeny?
Odpověď - vedeny - řízení mají plno v jiných oblastech života
- Potřebují být děti řízeny nebo vedeny?
Odpověď - vedeny - chtějí samostatně přemýšlet a potřebují mít k tomu prostor
Otázka 2.
Na čem závisí způsob práse s lidmi?
- Na situaci, ve které se nacházíme
- Na cíli, kterého chceme dosáhnout
- Na lidech, které chceme vést
- Na vlastních schopnostech
- Na vlastní motivaci
Součástí KOUČINKU je STRATEGIE TAHU. Tato se používá:
- při dostatku času pro naplnění cíle
- při řešení běžných nebo opakovaných situací
- při řešení nových - neobviklých situací bez potřebných zkušeností
- mají li vedení lidé srovnatelné zkušenosti a potřebné sebevědomí
- je li potřeba se zaměřit na motivaci a zaangažovanost
a vyznačuje se následujícími postupy:
- snažíme se nalézt akceptovaný kompromis
- předávají se vzájemné informace, členové týmu se současně vzdělávají poznatky ostatních
- každý je vyzván, zby navrhl vlastní řešení a vyjádřil svůj názor
- cílem je nadchnout ostatní a získat jejich zápal pro věc
- všichni zainteresovaní dosávají prostor se angažovat na řešení
- vedení lidé ( v našem případě děti ) si vytváří vlastní postupy řešení, včetně rozpracování dílčích úkolů a tvoření časových harmonogramů
Základní principy koučinku:
- smysl koučování spočívá v pochopení věci - ne ve vykonávání příkazů
- Nejraději a nejlépe dělám to, na co přijdu sám
- Koučování se nezaměřuje na chyby, které se staly, ale na příležitosti, které přijdou
- koučovaný nezíská fakta od kouče, ale s pomocí kouče je sám nalézá
Využití potenciálu:
- efekt koučování v našem případě závisí na tom, jak dalece věříme v potenciál našich dětí
- o dětech musíme přemýšlet z hlediska jejich potenciálu a nikoli podávaného výkonu
- koučování je cestou k přeměně potenciálu do činností samotných dětí
KOUČINK je jednoznačně cestou k dobrému zvládnutí práce s dětmi.